Espoon kaupungilla on ilmastotavoitteenaan olla hiilineutraali vuonna 2030. Täten myös rakennustyömaiden on merkittävästi vähennettävä tuottamiaan päästöjä. Ensimmäisenä päästötön työmaa -pilotointina toteutettiin Suurpellon Lukutorin työmaa. Päästöjen vähentämiseen pyrittiin markkinavuoropuhelua hyödyntävällä urakkakilpailutuksella ja tarjoamalla urakoitsijoiden käyttöön sähkökäyttöistä kalustoa ja bonusta päästöttömien työkoneiden käytöstä.
Espoon päästötön työmaapilotti Lukutori valmistui joulukuussa 2020. Hanke käsitti jo osittain rakennettujen Lukutorin, Suurpellon Puistokadun osan ja Henttaan Puistokadun Lukutorin kohdan valmiiksi rakentamisen. Hankkeessa poistettiin vanha asfaltointi, uusittiin aukion pintakerrokset, tarkistettiin aukion tasausta sekä tehtiin pieniä vesijohto- ja kaapelimuutoksia varautuen tulevaisuuden kioskitoimintaan torilla. Lisäksi toteutettiin laajoja kiveyspintoja ja kasvillisuusalueita.
Ensimmäinen päästötön työmaapilotointi Espoossa
Hanke oli Espoon ensimmäinen päästötön työmaa -pilotointi, jossa huomiota kiinnitettiin erityisesti työmaalla käytettävien koneiden suoriin päästöihin ja niiden vähentämismahdollisuuksiin vähäpäästöisten ja sähköisten työkoneiden avulla. Lukutorin työmaalla käytettiin uusiutuvia käyttövoimia kuten biodieseliä, biokaasua, vetyä ja vihreää sähköä.
Pääpaino hankinnan ja markkinavuoropuhelun kehityksessä
Hankkeen hankinnassa kaupunki järjesti markkinavuoropuhelun, jossa suunniteltiin infraurakan kilpailutuksen kriteerejä yhdessä urakoitsijan kanssa. Lisäksi urakoitsijoilla oli mahdollisuus varata kahdenvälisiä keskusteluja kaupungin kanssa. Markkinavuoropuhelun tarkoituksena oli hankkia mahdollisimman hyvät tiedot esimerkiksi urakoitsijoiden käytettävissä olevista kalustoista, jotta varmistettiin vähimmäiskriteereiltään tiukka, mutta kuitenkin realistinen tarjouspyyntö.
Kannustimina bonuksia ja sähkökäyttöistä kalustoa
Kaupunki tarjosi urakoitsijalle bonusta vähäpäästöisten työmaakoneiden käytöstä. Lisäksi urakoitsijalle tarjottiin kaupungin vuokraama sähkökäyttöinen 4,2 t pyöräkuormaaja. Pilotointi ja markkinavuoropuhelu saivat paljon kiitosta ja Espoon kaupunki aikoo hyödyntää hankkeen oppeja tulevissa hankkeissa ja viedä asteittain ympäristöasioiden huomioimista hankintaprosessin uudistamisessa kaikkeen rakentamiseen ja urakoiden hankintaan.