Porin Satamassa on viime vuosien aikana uusittu aluevalaistusta vaihtamalla vanhoja valaisimia LED-valaisimin. Muutos on lisännyt energiatehokkuutta paitsi tuottamalla energiatehokkaammin tarvittavan valon niin mahdollistanut myös automaattisen valaistuksen ohjauksen. Isoista valaistuista alueista puhuttaessa nämä yhdessä tarkoittavat merkittävää energiansäästöä.
Purkauslamput ledeiksi ja ohjausta mukaan
Esimerkiksi syksyllä 2021 Porin Sataman Mäntyluodon porttirakennuksen parkkipaikan valaistus uusittiin ja suurpainenatriumpurkausvalaisimet vaihdettiin LED-valaisimiin. Vanhoilla valaisimilla parkkipaikan valaistuksen ottoteho oli 18 kW ja uusien LED-valaisimien ottoteho on 9,2 kW eli vain noin puolet aiemmasta tuottaen kuitenkin jopa paremman valaistuksen. Samalla muutos mahdollisti valaisimien ohjattavuuden ja valaistus säädettiinkin 40% energiansäästötilaan virka-ajan ulkopuolella olevien tuntien osalta, jolloin parkkialueelle ei ole juuri käyttöä.
Loppukesästä 2022 Mäntyluodon porttirakennuksen parkkipaikan valaistuksen ohjausta vielä päivitettiin, jolloin porttialueelle johtaville kulkuväylille asennettiin lähestymiskytkimet valokennoineen. Nyt valaistus kirkastuu porttialueelle saavuttaessa eli vain tarpeen mukaan. Valojen ohjausjärjestelmä tunnistaa myös rakennuksen ulko-ovien avautumisen, jolloin työntekijöiden lähtiessä töistä heidän ei tarvitse kävellä autolle pimeässä. Pihan ollessa tyhjä, valot palavat energiasäästötilassa 10% teholla, mutta järjestelmän havaitessa liikettä, valot kirkastuvat ja valaisevat alueen normaalisti.
![Valaisinpylväs maassa tukkien päällä.](https://kestavyysloikka.ymparisto.fi/wp-content/uploads/2024/10/Porin-satama-LED-valaisinpylvas.jpg)
Tuorein kehitys
Porin Satama Oy ja DYME Solutions Oy käynnistivät alkusyksyllä 2023 valaistuksen älyohjaushankkeen. Kohteeksi otettiin ensivaiheen toteutuksessa Tahkoluodon eri satamanosat (Kemikaalisatama, Syväsatama ja pistolaituri), joissa toteutuvat hyvin erilaiset valaistustarpeet. Valaistuksen ohjaksessa käytetään eri lähteistä saatua dataa ja ohjataan niillä C2 Smartlightin järjestelmää. Tällä hetkellä (lokakuu 2024) valot syttyvät laitureilla Digitrafficin tuottaman laivalistan satama-aikojen mukaan sekä sataman ajoneuvojen paikannukseen perustuen. Lisäksi käytössä on alusten paikannusta hyödyntävä geofence-tekniikka, joka tässä toteutuksessa lähinnä varmistaa, että valot palavat tai eivät pala turhaan. Seuraavana uudistuksissa on vuorossa Tahkoluodon ratapihan älyvalaistuksen käyttöönotto, jonka jälkeen siirrytään Mäntyluodon satamaan.
Energia- ja päästösäästö
Porttirakennuksen ja parkkialuevalaistuksen yhteenlaskettu energiankulutus laski tarkastelujaksolla syys-marraskuu (2020-2022) yhteensä 39,6% ja energiaa säästyi reilut 19 MWh.
Vanhoilla suurpainenatriumvalaisimilla esim. Syväsataman valomastojen ottoteho oli 66 kW. Vaihtamalla valaisimet LED-valaisimiksi ja ohjaamalla valaistus 60% energiansäästötilaan (työvalotaso) saavutetaan jo 45% säästö. Dyme Solutionsin älyvalosovelluksen myötä valaistus ohjattiin 10% energiansäästötilaan (ottoteho 6 kW), jolloin päästään parhaimmillaan työaikaan jopa 91% prosentin säästöön tilanteessa, jossa alueella ei ole tapahtumia tai liikennettä. Kulkuvalaistuksessa säästö on 70% luokkaa.
Vuosittaiset energiansäästöt ovat merkittävät ja investointien takaisinmaksuaika kohtuullinen. Tarkkoja lukuja on kuitenkin vaikea erotella koska saman liittymän perään on lisätty tasaisin väliajoin lisäkuormaa uudistusten edetessä.
Lisätiedot
- Henrik Räisänen, Tekninen päällikkö, Porin satama, henrik.raisanen@portofpori.fi, +358 44 701 2622Kai
- Vainio, Toimitusjohtaja Dyme Solutions, kai.vainio@dyme.fi, +358 400 270 485
- Artikkelin kirjoittajat: Markus Helminen ja Henrik Räisänen, Porin Satama Oy ja Teemu Heikkinen Canemure-hanke, Satakunnan ammattikorkeakoulu