Tampere on siirtynyt ratikka-aikaan vuonna 2021. Tampereen Ratikan matka alkoi jo vuonna 2016, kun Tampereen kaupunginvaltuusto äänesti raitiotien rakentamisen puolesta 7.11.2016. Rakentaminen aloitettiin keväällä 2017 ja ratikan liikennöinti alkoi lopulta 9.8.2021, kun raitiotien 1. osa valmistui.
Raitiotien rakentaminen on yksi Tampereen kaupungin suurimmista panostuksista alueen kestävän liikkumisen edistämiseksi.
Ratikkahanke sai Kuntarahoitukselta vihreää rahoitusta, jota voivat saada pitkäkestoiset hankkeet, joista syntyy merkittäviä ympäristölle hyödyllisiä vaikutuksia. Ratikka hillitsee yksityisautoilun kasvua, muuttaa joukkoliikenteen reitistöä, sekä lisää raitioradan varren houkuttelevuutta asumisen ja liiketoiminnan kohteena.
Raitiotien kehittäminen on edelleen käynnissä. Elokuussa 2023 raitiotien linjasto laajenee Santalahteen ja vuoden 2025 alussa Lentävänniemeen. Ratikan laajenemista myös ympäristökuntiin suunnitellaan, joista ensimmäisenä olisi vuorossa Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien laajennus. Liittymäjärjestelyjen toimivuuksiin sekä pyöräliikenteen järjestelyihin on kiinnitetty erityistä huomiota. Raitiotieverkostoa on tarkoitus rakentaa aina vuoteen 2040 asti.
Tampereen Ratikka on näkyvä osa liikkumisen tapojen muutoksessa.
Kevään 2022 ja 2023 välisenä aikana ratikalla on tehty yli 13 miljoonaa matkaa. Parhaimmillaan ratikan päiväkohtainen matkustajamäärä on ollut yli 53 000 matkustajaa. Ratikka on tullut jäädäkseen Tampereen katukuvaan ja runsaat matkustajamäärät kertovat sen suosiosta käyttäjien parissa.
Tampereen Ratikan vaikutuksia kulkutapaosuuksiin sekä liikenteeseen ja päästöihin on myös arvioitu.
Vuonna 2021 valmistuneen Tampereen raitiotien seudullisen yleissuunnitelman kokonaisuus vähentäisi vuonna 2040 ajoneuvoliikenteen suoritetta 65-70 miljoonaa kilometriä vuodessa eli noin 2 prosenttia koko kaupunkiseudulla, toteaa Tampereen Raitiotie Oy:n kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuominen.
Tampereen Ratikka tuo vaihtoehtoja niin työ- kuin vapaa-ajan liikkumiselle myös ympäryskunnille, kun Tampereelle on kätevä saapua lähijunalla ja hypätä Ratikan kyydissä eteenpäin. Kestävä liikkuminen edellyttää joustavaa kulkutapojen yhdistelyä ja siinä Tampereella ollaan onnistuttu hyvin.