Tampereen Ratikka luo uuden vaihtoehdon liikkumiselle

Punainen ratikka Tammerkosken ylittävällä sillalla aurinkoisena kesäpäivänä
Kuva: Wille Nyyssönen/ Tampereen Raitiotie Oy

Tampere on siirtynyt ratikka-aikaan vuonna 2021. Tampereen Ratikan matka alkoi jo vuonna 2016, kun Tampereen kaupunginvaltuusto äänesti raitiotien rakentamisen puolesta 7.11.2016. Rakentaminen aloitettiin keväällä 2017 ja ratikan liikennöinti alkoi lopulta 9.8.2021, kun raitiotien 1. osa valmistui.

Raitiotien rakentaminen on yksi Tampereen kaupungin suurimmista panostuksista alueen kestävän liikkumisen edistämiseksi.

Ratikkahanke sai Kuntarahoitukselta vihreää rahoitusta, jota voivat saada pitkäkestoiset hankkeet, joista syntyy merkittäviä ympäristölle hyödyllisiä vaikutuksia. Ratikka hillitsee yksityisautoilun kasvua, muuttaa  joukkoliikenteen reitistöä, sekä lisää raitioradan varren houkuttelevuutta asumisen ja liiketoiminnan kohteena.

Raitiotien kehittäminen on edelleen käynnissä. Elokuussa 2023 raitiotien linjasto laajenee Santalahteen ja vuoden 2025 alussa Lentävänniemeen.  Ratikan laajenemista myös ympäristökuntiin suunnitellaan, joista ensimmäisenä olisi vuorossa Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien laajennus. Liittymäjärjestelyjen toimivuuksiin sekä pyöräliikenteen järjestelyihin on kiinnitetty erityistä huomiota. Raitiotieverkostoa on tarkoitus rakentaa aina vuoteen 2040 asti.

Tampereen Ratikka on näkyvä osa liikkumisen tapojen muutoksessa.

Punainen ratikka pysäkillä kaupungissa
Kuva: Wille Nyyssönen / Tampereen Raitiotie Oy

Kevään 2022 ja 2023 välisenä aikana ratikalla on tehty yli 13 miljoonaa matkaa. Parhaimmillaan ratikan päiväkohtainen matkustajamäärä on ollut yli 53 000 matkustajaa. Ratikka on tullut jäädäkseen Tampereen katukuvaan ja runsaat matkustajamäärät kertovat sen suosiosta käyttäjien parissa.

Tampereen Ratikan vaikutuksia kulkutapaosuuksiin sekä liikenteeseen ja päästöihin on myös arvioitu.

Vuonna 2021 valmistuneen Tampereen raitiotien seudullisen yleissuunnitelman kokonaisuus vähentäisi vuonna 2040 ajoneuvoliikenteen suoritetta 65-70 miljoonaa kilometriä vuodessa eli noin 2 prosenttia koko kaupunkiseudulla, toteaa Tampereen Raitiotie Oy:n kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuominen.

Tampereen Ratikka tuo vaihtoehtoja niin työ- kuin vapaa-ajan liikkumiselle myös ympäryskunnille, kun Tampereelle on kätevä saapua lähijunalla ja hypätä Ratikan kyydissä eteenpäin. Kestävä liikkuminen edellyttää joustavaa kulkutapojen yhdistelyä ja siinä Tampereella ollaan onnistuttu hyvin.

 

Toimijat ja hankkeet

Loikka-arkisto  Nysse.
Loikka-arkisto  Tampereen Raitiotie Oy.
Loikka-arkisto  Tampereen Ratikka.

Jätä kommentti

Voit etsiä loikkia yhdellä tai useammalla hakusanalla. Haku kohdistuu loikkien sisältöön ja metatietoihin, kuten kategorioihin, asiasanoihin ja sijaintiin. Hakemalla esimerkiksi "ilmastoloikka porvoo" löytyvät kaikki Porvoon kaupungista raportoidut ilmastoloikat. You can search for leaps matching one or more terms. The search targets both content and metadata such as categories, keywords, and location. For example, by searching for "climate leap Porvoo" you will find all the climate leaps reported in the city of Porvoo.