Helsingin kaupungin asunnot Oy:lle (Heka) valmistui Kalasatamaan vuoden 2022 alussa 88 vuokra-asuntoa. Samalla Capellan puistotie 24:ssä otettiin käyttöön kolme yhteiskäyttöautoa, joista kaksi on sähköautoja. Yhteiskäyttöautoilua tuetaan alueen kaavoituksella.
”Helsingin kaupungin strategiana on vähentää yksityisautoilua sekä edistää joukkoliikennettä, kävelyä, pyöräilyä ja yhteiskäyttöautoilua osana hiilineutraaliustavoitettaan”, kertoo Helsingin kaupungin asuntotuotannon projektipäällikkö Kalevi Väänänen.
Asuntotuotanto vastaa kaupungin asuntojen rakennuttamisesta yhteisten tavoitteiden mukaisesti. ”Siksi myös Kalasatamassa on huolehdittu esimerkiksi rakennusaikaisten hukkamateriaalien kierrätyksestä, kuten kaikilla työmaillamme”, Väänänen korostaa. Hankkeella on ollut myös selvät energiankulutustavoitteet.
Helsingin kaupungin strategiana on vähentää yksityisautoilua sekä edistää joukkoliikennettä, kävelyä, pyöräilyä ja yhteiskäyttöautoilua.
Projektipäällikkö Kalevi Väänänen, Helsingin kaupunki
Yhteiskäyttöautot vähentävät hiilipäästöjä, mutta ne tukevat myös kaupunkirakentamisen sosiaalista kestävyyttä. Asukkaiden hyvinvointia halutaankin lisätä Kalasatamassa monin keinoin, ja Capellan puistotie on esimerkiksi täysin esteetön ja savuton kohde.
Myös erilaisia yhteiskäyttötiloja, kuten kerhohuoneita, on paljon. Asuntokohtaisten saunojen sijaan ylimmissä kerroksissa on yhteiset saunatilat viilentelyalueineen, ja lähiympäristöön on luotu vehreyttä muun muassa istuttamalla puita.
Yhteiskäyttöautoja varattu jo 70 kertaa
Yhteiskäyttöautot otettiin käyttöön heti korttelin yhteisen pysäköintihallin valmistuttua tammikuussa 2022. Yhteiskäyttöautot ovat yhteiset Capellan puistotie 24:n sekä korttelin muiden omistus- ja asumisoikeusasuntoyhtiöiden kanssa.
”Hekalla, Hasolla ja Hitasilla on korttelissa useita satoja asukkaita”, Väänänen kertoo. Lisäksi yhteiskäyttöautojen sopimukset on laadittu niin, että autot ovat myös muiden kuin alueen asukkaiden käytettävissä.
Kevään 2022 aikana helmikuusta toukokuuhun yhteiskäyttöautoja varattiin 70 kertaa. ”Niistä 10 oli sähköautojen varauksia”, kertoo yhteiskäyttöautojen operaattorina toimivan Omago Oy:n toimitusjohtaja Joel Virpi. Ajotunteja kertyi ensimmäisten kuukausien aikana yli 300 tuntia ja kilometrejä 3660. Kaikki palvelun käyttäjät olivat korttelin asukkaita. ”Uskon kuitenkin, että käyttäjämäärät kasvavat selvästi, kun pysäköintihalliin saadaan nykyistä toimivampi nettiyhteys.”
Väänänen neuvoo muita kaupunkeja ja kaupunginosia suunnittelemaan yhteiskäyttöautojen latausjärjestelmät ja sähkönmittauksen niin, että sähkönkulutus ja laskutus voidaan kohdentaa halutulla tavalla. Huomiota on kiinnitettävä myös kulunvalvontaan.
”Kalasatamassa autot ovat lukittavassa hallissa, johon on järjestetty pääsy myös korttelin ulkopuolisille kaupunkilaisille. Se on haaste, mutta onneksi siihen on olemassa hyviä ratkaisuja”, Väänänen sanoo.
Yhteystiedot:
Kalevi Väänänen, projektipäällikkö
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
kalevi.vaananen(a)hel.fi
puh. 09 310 25900
Lisätietoa:
Lue lisää Kalasataman yhteiskäyttöautoista: