Turun seudun joukkoliikenne Fölin ilmastotoimet ovat runsaat ja monipuoliset. Sähköbussien laaja käyttöönotto on vähentänyt bussiliikenteen suoria päästöjä ja useat joukkoliikenteen käyttöön ja kokeilemiseen kannustavat tekniset ratkaisut ja päätökset tuottavat päästövähennyksiä välillisesti. Lue lisää Fölin sähköbusseista toisessa Loikassa.
Edistyksellinen taksa- ja maksujärjestelmä sekä uudet kokeilut kannustavat joukkoliikenteen käyttöön
Turun joukkoliikenteessä ja sitä seuranneessa seudullisessa Fölissä on ollut ensimmäisenä ja pitkään ainoana kahden tunnin vaihto-oikeus. Monia muitakin kannustimia on ollut käytössä jo pitkään: Fölissä on tasataksa koskien koko aluetta, ja lähimaksumahdollisuus pankkikortilla otettiin käyttöön ensimmäisenä Suomessa.
Uutena mahdollisuutena on käyttää omaa pankkikorttiaan myös kausikorttina. Kun aktivoi Fölin verkkokaupassa korttiinsa 30 päivän hintakaton, veloitetaan kortilta maksimissaan kuukausikortin hinta 55 euroa. Lisäksi muutamille linjoille on kesällä 2024 asennettu etuosaan lastenistuimet, joissa lapset voivat matkustaa turvallisemmin selkä menosuuntaan.
Föli tekee ennakkoluulottomasti markkinointiyhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Esimerkiksi Turun kaupungin teattereiden lipussa on mukana Föli-liput meno-paluuna. Käyttöaika on suunniteltu teatterikävijöitä ajatellen siten, että ennen ja jälkeen näytöksen on varattu riittävästi aikaa. Uutuutena on kesälle 2024 tullut Turun kaupungin neljän kuukauden liikuntarannekkeen yhteyteen Fölin kaupunkipyöräjärjestelmän eli Fölläreiden käyttöoikeus. Kaupunkipyörien käyttöoikeus sisältyy myös Fölin kausikortteihin.
Fölikavereita senioreille ja Föli-kortteja lainaksi kirjastoista
Fölissä tehdään jatkuvaa kehittämistyötä ja kokeillaan rohkeasti uutta. Kokeiluista ei välttämättä ole laskettavissa suoria päästövähennyksiä, mutta niiden avulla saadaan joko kokonaan uusia joukkoliikenteen käyttäjiä tai lisätään satunnaisten matkustajien siirtymistä vakioasiakkaiksi.
Senioreille suunnattu fölikaveritoiminta perustuu siihen, että kokeneet, itsekin seniori-ikäiset joukkoliikenteen käyttäjät neuvovat kokemattomampia matkustajia Fölin ja sen digipalveluiden käytössä. Toiminnan tavoitteena on madaltaa linja-autolla kulkemisen kynnystä ja innostaa Fölin käyttöön vertaistuen avulla. Fölikavereita löytyy, Turussa vuosina 2019–2021 GreenSAM-hankkeessa tehdyn pilotoinnin jälkeen, muistakin Fölin kunnista. Vapaaehtoiset fölikaverit, joita on yhteensä noin 20, ovat vuosittain neuvoneet satoja ikätovereitaan Fölin palveluiden käytössä. Lue lisää Fölikavereista (foli.fi)
Mielenkiintoinen avaus on myös kirjastosta lainattavat Föli-kortit. Kokeilu oli käynnissä 2.10.2023–31.3.2024 ja se muuttui pysyväksi toiminnaksi syksyllä 2024. Kirjastosta lyhyeksi määräajaksi lainattavien matkakorttien tarkoituksena on tarjota helppo ja ilmainen tapa tutustua joukkoliikenteeseen. Samalla selviää, miten ilmaisen matkakortin lainaamismahdollisuus vaikuttaa ihmisten liikkumiseen. Lue lisää Fölikortin lainaamisesta kirjastosta (foli.fi)
Fölin mobiilisovellukseen on vuonna 2024 lisätty päästökauppaa simuloiva GreenImpact-toiminto. Teknologiayritys iQ Payments:n kehittämä GreenImpact tunnistaa automaattisesti, mutta anonyymisti, käytetyt liikkumismuodot ja laskee matkojen hiilijalanjäljen. Jokaisesta 5 kilon hiilidioksidisäästöstä käyttäjä saa ilmastokolikon ja kolikoilla saa lunastettua alennuksia kumppaniyrityksistä. Tavoitteena on pelillistämisen keinoin kannustaa käyttäjiä vähentämään liikkumisen hiilijalanjälkeään.
Turun kaupungin tavoite on saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2029 mennessä, kun kaupunki täyttää 800 vuotta. GreenImpact on yksi työkaluista, joiden avulla kannustetaan kävelemään ja kulkemaan bussilla ja siten vähentämään ilmastopäästöjä. Lue lisää GreenImpact-työkalusta (turku.fi)
Korona-ajan jälkeen matkamäärät ovat jälleen nousussa ja asiakkaat kansainvälisessä vertailussa tyytyväisimpiä
Vuosi 2023 oli monella tavoin onnistunut vuosi Fölille. Matkamäärä lähes saavutti normaalitason, kun verrataan matkamäärää ennen korona-aikaa tehtyihin matkoihin eli vuoteen 2019. Matkamäärä vuonna 2023 oli 25,4 miljoonaa, mikä on 16 % edellisvuotta suurempi. Matkamäärä voidaan jakaa kunnittaiseksi laskennalliseksi luvuksi lipputulotietojen perusteella. Isoissa kaupungeissa koronan aiheuttama lasku matkamäärissä oli suurempi ja näin ollen Turun matkamäärät kasvoivat jopa 17 % edelliseen vuoteen verrattuna, kun taas pienempien kuntien matkamäärät nousevat hitaammin, niissä oli kasvua 9 %. Lue lisää Fölin toimintakertomuksesta 2023 (foli.fi)
Föli voitti vuonna 2023 neljättä kertaa peräkkäin eurooppalaisen BEST-tutkimuksen. BEST (Benchmarking in European Service of Public Transport) on eurooppalainen yhteistyöverkosto, joka toteuttaa vuosittain kyselytutkimuksen, jolla kartoitetaan jäsenkaupunkien asukkaiden tyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen. Fölin taakse jäivät Tukholma, Oslo, Helsinki, Kööpenhamina, Geneve, Bergen, Rotterdam, Trondheim, Tampere ja Reykjavik. Suomalaiset kaupungit pärjäsivät ylipäätään hyvin, sillä toiseksi sijoittui Tampereen seudun Nysse ja neljänneksi HSL Helsingin seudulta.
Föli-alueelta tutkimukseen vastasi 603 Turussa asuvaa henkilöä. Föli-alueen asukkaista 82 prosenttia on tutkimuksen mukaan tyytyväisiä joukkoliikenteen palveluihin. Kaikkein tyytyväisimpiä ovat usein matkustavat: päivittäin matkustavista peräti 90 % oli tyytyväisiä Föliin ja muutaman kerran viikossa matkustavista 85 %. Myös Fölin omien matkustajakyselyiden mukaan matkustajien tyytyväisyys on pysynyt korkealla, esimerkiksi vuoden 2023 toisessa asiakastyytyväisyystutkimuksessa 89 prosenttia matkustajista oli tyytyväisiä Föliin. Asteikolla yhdestä viiteen Föli tässä tutkimuksessa yleisarvosanan 4,23.
Turkulaiset ovat tutkimuksen mukaan erityisen tyytyväisiä Fölin liikennetarjontaan, matkustamisen turvallisuuteen sekä matkustusmukavuuteen. Eniten parantamisen varaa Fölillä on informaatiossa. 61 % oli tyytyväisiä informaatioon pysäkeillä, mutta vain 46 % vastaajista oli tyytyväisiä tiedottamiseen liikenteen häiriötilanteissa. Erinomaisen hyvin Föli pärjäsi vertailussa, missä asukkailta kysyttiin, miten hyvin he kokevat saavansa vastinetta rahoilleen: 73 % vastaajista oli tyytyväisiä lipputuotteisiin sekä rahalleen saamaansa vastineeseen. Kaikkien tutkimukseen osallistuneiden kaupunkien keskiarvo oli tässä kategoriassa 47 %.
On upeaa saada jälleen kerran näin hyvät tulokset tästä tutkimuksesta. Mukana oli isoja ja hienoja eurooppalaisia kaupunkeja. Kehitämme Föliä nimenomaan asiakkaiden vuoksi ja on ilahduttavaa, että se näkyy asiakastyytyväisyydessä
joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte, Turun kaupunki
Lue lisää: Föli voitti neljättä kertaa peräkkäin eurooppalaisen BEST-tutkimuksen (foli.fi)