Turun seudun Fölin sähköbussit – kestävää liikennettä ja taloudellista hyötyä

Turun seudun joukkoliikenne Föli on sähköistynyt vauhdilla ja sähköbussit on onnistuneesti integroitu osaksi Turun seudun liikenneinfrastruktuuria. Alueellisella tasolla sähköbussien käyttö edistää kestävää ja vähähiilistä liikennettä sekä tuottaa taloudellista hyötyä.

Tutustu myös toisessa Loikassa Fölin useisiin joukkoliikenteen käyttöön ja kokeilemiseen kannustaviin teknisiin ratkaisuihin ja päätöksiin, jotka tuottavat päästövähennyksiä välillisesti.

Fölin bussi pysäkillä.

©Joel Karlsson

Fölin alueeseen kuuluu seitsemän kuntaa: Turku, Raisio, Naantali, Rusko, Lieto, Kaarina ja Paimio. Föli toimii alueellisena joukkoliikenneviranomaisena ja kilpailuttaa liikennöitsijät linjoilleen. Bussikalusto on liikennöitsijöiden omistuksessa.

Sähköbussien käyttö on laajentunut nopeasti ja tarjoaa huomattavia säästöjä energiankulutuksessa ja päästöjen vähentämisessä, edistäen samalla kestävää liikkumista alueella.

Ensimmäinen sähköbussi, Linkker Oy:n valmistama auto, tuli sataman ja lentokentän väliselle linjalle numero 1 vuonna 2016 ja jo saman vuoden aikana linjalle tuli lisää sähköbusseja, jolloin Turusta tuli ensimmäinen kaupunki Suomessa, joka sähköisti kokonaisen linjan liikennöinnin. Tällöin lataus tapahtui linjan päätepisteissä Fölin rakentamalla latauskalustolla, nyttemmin yön aikana liikennöitsijöiden varikoilla.

Noin puolet Föli-liikenteen kilometreistä ajetaan jo sähköbusseilla ja osuus on vielä kasvamassa. Sähköbusseja on Fölin liikenteessä 105 kappaletta, mikä vastaa 44 prosenttia koko kaluston määrästä (n. 240 kpl). Seudullisen runkoreittilinjaston kilpailutuksen myötä sähköbusseja tulee lähivuosina liikenteeseen 23 kappaletta lisää.

Sähköbussit vähentävät päästöjä ja parantavat joukkoliikenteen imagoa

Sähköbussit tarjoavat merkittäviä ympäristöetuja. Ne vähentävät hiilidioksidipäästöjen lisäksi pienhiukkasia sekä melusaastetta. Sähköbussit ovat osoittautuneet taloudellisesti kannattaviksi huomattavien energiansäästöjen avulla. Sähköbussien käyttö tarjoaa vuosisäästöpotentiaalia energiankulutuksessa verrattuna dieselbussien käyttöön.

Esimerkiksi Fölissä ajettiin vuonna 2023 sähköllä 6,2 miljoonaan kilometriä. Dieselbussin energiankulutus on noin 4,5-kertainen sähköbussiin verrattuna, koska sähkömoottorin hyötysuhde on huomattavasti parempi kuin dieselmoottorin. Siinä missä dieselbussi kuluttaa energiaa keskimäärin 450 kWh/100 km (polttoaineen kulutus n. 45 l/100km) on sähköbussin energiankulutus luokkaa 100 kWh/100 km. Tämä energiansäästö näkyy myös käyttökustannuksissa ja ympäristöeduissa.

Loikan päästövaikutuksia arvioitiin Syken toimesta saatujen tietojen perusteella. 6,2 miljoonaa kilometriä sähköbussilla säästää 6921 tCO2 verrattuna siihen, että nuo ajot olisi tehty dieselkäyttöisellä kalustolla. Dieselin kertoimessa on otettu fossiilisen osuuden lisäksi huomioon 16 % bio-osuus (Tilastokeskus polttoaineluokitus 2023) ja jalostuksen yms. päästöt, kerroin 2,565 kgCO2/l. Sähkön kertoimena vuoden 2023 valtakunnallinen päästökerroin 38 gCO2/kWh. Mukana ei ole bussien valmistuksen hiilijalanjälkiä. Säästetty päästö vaihtelee toki vuosittain ajokilometrien mukaan.

Vähäpäästöiset sähköbussit voivat lisätä joukkoliikenteen käyttöä ympäristötietoisten matkustajien osalta. Sähköbussikalusto on uutta, hyväkuntoista ja esteettömyysvaatimukset täyttävää, mikä lisää matkustusmukavuutta ja ylipäätään mahdollistaa bussiin nousemisen apuvälineitä käyttäville. Teknisesti edistyksellinen kalusto saattaa myös innostaa ihmisiä hakeutumaan alalle esimerkiksi kuljettajiksi.

Sähköbussia ladataan lähikuvassa.
©Joel Karlsson

EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin vaatimukset täytäntöön

Sähköbussien käyttö täyttää EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin vaatimukset Fölin alueella. Direktiivissä ajoneuvohankintoja koskevat velvoitteet on jaettu kahdelle hankinta-ajanjaksolle eli 2.8.2021–2025 ja 2026–2030. Turun, Kaarinan, Liedon, Naantalin, Raision, Ruskon ja Paimion muodostamalla alueella päästöttömiä eli käytännössä täyssähköbusseja tulee ensimmäisellä hankinta-ajanjaksolla olla 15 % ja toisella hankinta-ajanjaksolla 25 %.

Lain ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista (15.7.2021/740) kahdeksannen pykälän mukaan päästötön M3-luokan linja-auto on ajoneuvo, jossa ei ole polttomoottoria tai jossa on polttomoottori, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään yksi gramma hiilidioksidia kilometriltä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että linja-autoissa (M3-luokan alaluokat I ja A) puhtaaksi ajoneuvoksi hyväksytään uusiutuvaa dieseliä, maakaasua, biokaasua, vetyä tai sähköä käyttävä auto. Nestemäinen polttoaine ei tällöin saa sisältää lainkaan fossiilista polttoainetta. (Kuntaliitto. Yleiskirje 13/2021, 29.9.2021 Johanna Vilkuna, Katariina Huikko, Vesa Peltola).

Sähköbussit ovat kertainvestointina vielä melko raskas, mutta tuottavat taloudellista hyötyä

Sähköbussien hankintahinta on noin tuplasti dieselbussiin verrattuna: siinä missä dieselbussin saa noin 250 000 eurolla, maksaa yksi sähköbussi puoli miljoonaa. Föli-liikenteeseen hankitaan sähköbusseja pitkillä, kymmenen vuoden sopimuksilla, jolloin ne tuovat jo selvää hyötyä.

Föli on myös antanut tarjouskilpailuissa pisteitä sähköbussien tuomisesta liikenteeseen. Fölin suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa arvelee, että niitä tulisi liikenteeseen ilmankin, koska niillä ajaminen on jo kannattavaa.

Käytännössä sähköenergialla ajaminen on halvempaa kilometriä kohden, kuin dieselenergialla.

suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa, Föli

Fölin uusissa sopimuksissa voi sähköbussilla olla käyttöikää jopa 20 vuotta. Kilpailutuksissa auto lasketaan puhtaaksi tai päästöttömäksi, jos se on sähköauto tai käyttää biopolttoainetta. Autoon tulee myös tehdä peruskorjaus 10 vuoden paikkeilla. Todellinen käyttöikä määräytyy siis kaluston kunnon ja teknisten ominaisuuksien perusteella ja riippuu siitä, miten kestävää kalustoa liikennöitsijät hankkivat, ja miten hyvässä kunnossa sen pitävät.

Investointi on liikennöitsijöiden vastuulla ja Fölin linjoja liikennöivän LS-Liikennelinjat Oy:n toimitusjohtaja Jari Paasikivi kuvaileekin sitä liikennöitsijän näkökulmasta vielä melko raskaaksi. Sen lisäksi, että investointihinta tuplaantuu dieselkalustoon verrattuna, tulee liikennöitsijälle myös muita lisäkuluja.

Sähköbussit latauksessa.
@Pasi Leino

Hankintahinnan lisäksi liikennöitsijän on investoitava latausinfrastruktuuriin bussivarikolla sekä solmittava sähköverkkoyhtiön kanssa kattavampia sopimuksia. Liikennöitsijästä tulee usein keskijänniteverkonkäyttäjä ja sähköliittymä joudutaan mahdollisesti korvaamaan suuremmalla.

Käytettyjä sähköautoja ei vielä ole markkinoilla riittävästi, jotta niiden käytöllä saataisiin investointia pienemmäksi. Usein busseja ei myöskään voida siirtää käyttöön eri alueille, koska tilaajien vaatimukset kalustolle ovat erilaiset. Esimerkiksi 2-akselisia ei voida käyttää alueilla, joilla vaatimuksena on suurempi telibussi.

Kertainvestointina sähköbussiliikenteen kilpailutuksen perusteella solmitut sopimukset ovat niin suuria, että se voi karsia osan kilpailuun osallistuvista liikennöitsijöistä. Pankkien lainaehdot ovat viime vuosina tiukentuneet tai sitten pienemmillä yhtiöillä ei ole mahdollista saada riittävän suurta lainaa, vaikka pitkät sopimuskaudet ja niistä saatava korvaus riittäisivätkin maksamaan investoinnin takaisin. Jos kilpailutuksessa on esimerkiksi 30 bussin käsittävä sopimus, on investointi jo 15-20 miljoonan euron luokkaa. Enemmän kuin suorista tuista, voisivat yritykset hyötyä lainatakauksista näihin, tässä ajassa vielä poikkeuksellisen suuriin investointeihin.

Fölin sähköbussit osana kestävää liikennejärjestelmää

Alueellinen käyttökokemus osoittaa, että sähköbussit soveltuvat laajemminkin maakunnalliseen liikenteeseen. Niiden käyttö kasvaa jatkuvasti ja niillä voidaan kattaa yhä merkittävämpi osa joukkoliikenteestä. Sähköbussien integrointi ei rajoitu vain vähäliikenteisiin alueisiin, vaan niillä voidaan kattaa myös aktiivisempia liikennevyöhykkeitä. Sähköbusseilla voi ajaa jo satoja kilometrejä yhdellä latauksella, mikä mahdollistaa maakunnallisen liikennöinnin. Föli ja Varsinais-Suomen ELY-keskus ovatkin yhdessä hankkineet sähköbusseja Paraisten liikenteeseen.

Toimijat ja hankkeet

Jätä kommentti

Voit etsiä loikkia yhdellä tai useammalla hakusanalla. Haku kohdistuu loikkien sisältöön ja metatietoihin, kuten kategorioihin, asiasanoihin ja sijaintiin. Hakemalla esimerkiksi "ilmastoloikka porvoo" löytyvät kaikki Porvoon kaupungista raportoidut ilmastoloikat. You can search for leaps matching one or more terms. The search targets both content and metadata such as categories, keywords, and location. For example, by searching for "climate leap Porvoo" you will find all the climate leaps reported in the city of Porvoo.