Kemi haluaa osaltaan hidastaa ilmastonmuutosta ja parantaa luonnon hyvinvointia. Siinä samalla parannetaan myös ihmisten elinolosuhteita – luontoonhan mekin kuitenkin kuulumme. Vihreiden ja kestävien tekojen lisäksi haluamme myös kertoa tekemisistämme mahdollisimman laajasti.
Yritysten vihreä ja kestävä Kemi -hankkeemme (EAKR / Pohjois-Pohjanmaan ELY) osui korona-aikaan. Viestinnällä oli hankkeessa merkittävä rooli, ja koronarajoitusten vuoksi viestintäsuunnitelmaa piti muutella reippaalla kädellä. Koska live-tapahtumat harvenivat, päätimme kesällä 2021 aktivoitua myös TikTokissa, mihin meitä yllytti nuori kesäharjoittelijamme Maria. Teimme Vihreä Kemi -videoita mieltä askarruttavista asioista: Miksi katuvalot palavat kirkkaana kesäpäivänä? Mistä tietää, että kanamuna ei ole vanhentunut ja voiko punaisen lapun broilerin vielä syödä? Kannattaako ”huuhdottava” wc-paperirulla tosiaan huuhtoa pöntöstä? Tai videot saattavat herätellä ajattelemaan: Valutatko vettä, kun peset hampaitasi? Voisiko kaupunkiin mennäkin bussilla oman auton sijaan? Mitä jos keräisin kävelylenkilläni samalla roskia? Otanko oman kassin mukaan kauppaan ostoksiani varten?
Vihreässä ja kestävässä tekemisessä eivät aiheet lopu. Parissa vuodessa on julkaistu noin 150 videota ja niitä on katsottu yli 1 800 000 kertaa! Jollakin videolla on 300 ja toisella lähes 300 000 katsojaa. Etukäteen ei voi tietää, mikä video lähtee kiitoon. Kanavalla on 770 seuraajaa, joista lähes 70 % on alle 35-vuotiaita ja noin 65 % on naisia.
Kanavan seuraajien vähäinen määrä suhteessa katselumääriin on mielenkiintoista: Onko niin, että kanavaamme seuraavat henkilöt, jotka ovat vihreydestä jo ennestään kiinnostuneita? Jolloin katsojien joukossa lienee niitä, joita aihe ei välttämättä hirveästi kiinnosta, mutta kuitenkin sen verran, että katsovat videon? Jolloin voisi olettaa ja toivoa, että vihreä viestikin saattaa mennä perille? Vaikka siemenenä itämään ajatusmaailmaan? Ja ne, jotka kommenteillaan haastavat videon sanomaa, ovat sentään sen verran kiinnostuneita, että näkevät vaivaa kirjoittaakseen kommentin tai useamman? Muuttavat ehkä vähän mieltään vastauksia saatuaan? Ainakin he boostaavat videota parempaan näkyvyyteen ja isompaan katselumäärään, jolloin asia saa taas lisää näkyvyyttä… Mikä on hyvä asia, sillä viestintä on erittäin tärkeässä roolissa ilmastotyössä.