Kuopio Pohjoismaiden edelläkävijäksi sähköavusteisella kaupunkipyöräjärjestelmällä

Ihminen pyöräilee kaupunkipyörällä Kuopion matkustajasatamassa. Taustalla näkyy Ravintolalaiva Ukko.
Kuva: Vicente Serra. Kuopion kaupunki.

Kuopiossa ajatus kaupunkipyöristä syntyi jo 10 vuotta sitten, mutta idea ei vielä tuolloin saanut tuulta alleen. Muutoksen tilanteeseen toi EU-rahoitteinen viisaan liikkumisen hanke, jonka avulla kaupunkipyöräjärjestelmää alettiin toteuttamaan toden teolla vuonna 2019. Hankkeen ansiosta vuoden 2019 vappuna Kuopion kadut täyttyivät Vilkku-polkupyöristä.

Vilkku-kaupunkipyörät ovat sähköavusteisia polkupyöriä, ja ne ovat Pohjoismaiden ensimmäinen sähköavusteinen kaupunkipyöräjärjestelmä. Kuopiossa päädyttiin sähköavusteisiin pyöriin siksi, että kaupungissa on poikkeuksellisen paljon mäkiä.

Kuopion kaupungin työntekijät jännittivät, millaisen vastaanoton pyörät saavat. Kuopiolaiset ottivat pyörät kuitenkin lämpimästi vastaan jo ensimmäisestä kesästä lähtien, jolloin asukkaat käyttivät pyöriä ahkerasti ja esittivät asematoiveita. Ensimmäisenä kesänä pyöriä oli käytössä 150, jonka jälkeen määrää kasvatettiin 100 pyörällä. Nyt Vilkku-pyöriä on Kuopiossa jo 250 ja asemia on 37.

Vilkku-fillarit ahkerassa käytössä

Vuonna 2020 pyörien käyttöaste oli keskimäärin 6,78 ja vuonna 2021 7,06. Käyttöasteella tarkoitetaan sitä, montako kertaa yksittäistä pyörää on käytetty päivän aikana. Parhaimmillaan käyttöaste on ollut jopa 14. Korkeita käyttöastelukuja selittävät lähes aina hyvät ja lämpimät kelit.

Valokuva vihreästä Vilkku-fillarista.
Kuva: Sanna Pietikäinen. Kuopion kaupunki.

Vilkku-pyörää voi käyttää yhtäjaksoisesti 30 minuutin ajan, jonka jälkeen pyörä täytyy palauttaa asemalle. Kuopion keskustassa ja Savilahdessa pyörän voi jättää lisämaksusta aseman ulkopuolelle, koska alueilla on niin paljon pyörän mahdollisia käyttäjiä. Asuinalueilla pyörien lainaaminen ja palautus tapahtuu vain asemien kautta, jotta käyttäjän ei tarvitse tehdä töitä pyörän löytämiseksi.

Vilkku-pyörillä on myös korvattu automatkoja. Asiakastyytyväisyyskyselyissä on kartoitettu, kuinka matka olisi tehty, jos Vilkku-pyörää ei olisi ollut käytettävissä. Vastauksissa esille ovat tulleet vaihtoehtoisina tapoina niin kävely, bussi, oma polkupyörä kuin autokin. Tällöin karkeasti voidaan arvioida, että noin 24 % Vilkku-fillareiden käyttäjistä on valinnut auton sijaan pyöräilyn.

Tekniset haasteet selätetään yhteistyöllä

Kaupunkipyöräjärjestelmän haasteet ovat pääasiassa liittyneet sovellukseen, jolla pyörän lainaaminen ja palauttaminen tapahtuu, sillä tällaisiin sovelluksiin voi liittyä usein erilaisia teknisiä ongelmia. Esimerkiksi päivinä, jolloin pyöriä on lainattu poikkeuksellisen ahkerasti, on sovellus saattanut ylikuumentua. Ongelmat on kuitenkin ratkaistu nopeasti ja hyvässä hengessä eri toimijoiden kanssa.

Kaiken kaikkiaan Vilkku-kaupunkipyöräjärjestelmä on osoittautunut onnistuneeksi.

Olen positiivisesti yllättynyt siitä, miten paljon pyöriä käytetään. Vilkku-pyörien käyttäjät vaikuttavat myös tyytyväisiltä, sillä en ikinä ole nähnyt kenenkään polkevan Vilkulla suu mutrussa.

Hanna Väätäinen, Kuopion kaupunki

Lisätietoja

Vilkku-fillarit

Toimijat ja hankkeet

Jätä kommentti

Voit etsiä loikkia yhdellä tai useammalla hakusanalla. Haku kohdistuu loikkien sisältöön ja metatietoihin, kuten kategorioihin, asiasanoihin ja sijaintiin. Hakemalla esimerkiksi "ilmastoloikka porvoo" löytyvät kaikki Porvoon kaupungista raportoidut ilmastoloikat. You can search for leaps matching one or more terms. The search targets both content and metadata such as categories, keywords, and location. For example, by searching for "climate leap Porvoo" you will find all the climate leaps reported in the city of Porvoo.