Pyöräilykaupunki Oulu vähähiilisen liikkumisen suunnannäyttäjänä

Oulu on tunnettu pyöräilykaupunkina. Kaupungin satsaus pyörätieverkkoon ja sen kunnossapitoon vaikuttaa oleellisesti esimerkiksi työmatkapyöräilyn lisääntymiseen – talvellakin. Oulun pyörätieverkostoa on kehitetty päämäärätietoisesti jo yli viiden vuosikymmenen ajan. Ensimmäinen pyöräliikenteen verkkosuunnitelma julkaistiin jo vuonna 1972, ja sitä ryhdyttiin toteuttamaan nopeaan tahtiin. Pyöräliikenteen verkko suunniteltiin irralleen autoliikenteen verkosta, mikä lisää pyöräilyn mielekkyyttä ja turvallisuutta.  

Nykyisin Oulussa on yli 950 kilometriä pyöräteitä, josta leveitä, punaisella asfaltilla päällystettyjä pyöräilybaanoja on reilu 19 kilometriä. Tavoitteena on merkittävästi lisätä myös pyöräilybaanoja – Oulun baanaverkkosuunnitelman mukaisesti baanaverkkoa on tarkoitus rakentaa yhteensä 75 kilometriä vuoteen 2030 mennessä. Oululainen baanaverkkoa hyödyntävä työmatkapyöräilijä Joonas Rukajärvi kommentoi pyöräbaanojen toimivuutta:

Pyöräilybaanat lisäävät pyöräilyn sujuvuutta ja nopeuttavat työmatkoja. Ne myös lisäävät kevyen liikenteen turvallisuutta, sillä pyöräilijät ja sähköskuuttien käyttäjät kulkevat omaa kaistaansa, jolloin törmäysriski minimoituu.

Joonas Rukajärvi, oululainen työmatkapyöräilijä

Pyöräilijä Oulussa talvipakkasella. Pyöräilijällä on selässään iso laukku. Taivas on sininen, aurinko paistaa ja maassa on lunta.
Pyöräily talvella on pitkälti varustelukysymys. Kuva: Sanna Krook / Oulun kaupunki.

Pyöräliikenteen osuus tehdyistä matkoista on Oulun seudulla selvästi Suomen suurin. Lähes joka viides matka pyöräiltiin. Muilla seuduilla osuus oli 7–12 % tehdyistä matkoista. Pyöräliikennematkan keskipituus Oulussa oli vuonna 2021 3,5 kilometriä. Oulun seudulla pyöräily on ympärivuotista ja talvellakin seudun asukkaat pyöräilivät keskimäärin joka kymmenennen matkan. Tähän on johtanut erityisesti pitkäjänteinen talvikunnossapidon työmenetelmien ja urakkasopimusten kehittäminen. 

Oulun kaupungin kestävän kaupunkiliikkumisen visio 2030 “Oulu on neljän vuodenajan kestävän liikkumisen mallikaupunki”  kuvastaa Oulua pohjoisten olosuhteiden kaupunkina, jossa kestävä liikkuminen on houkuttelevaa ympäri vuoden säästä riippumatta. Kärkitavoitteena Oulussa on kestävien kulkumuotojen osuuden nostaminen yli 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tämä tavoite voidaan saavuttaa, kun suurin osa arjen matkoista on nopeampia kestävillä liikkumismuodoilla toteutettuna. Kärkitavoitteeseen pääsemiseksi tarvitaan monenlaisia keinoja, kuten lähiliikkumisympäristöjen viihtyisyyden ja turvallisuuden lisääminen sekä pyöräilyn sujuvuus kaikkina vuodenaikoina. 

Työmatkapyöräilyllä mahdollisuus vähentää autoilun päästöjä  

Kotimaan liikenne aiheuttaa noin 20 % maamme ilmastopäästöistä ja yli 70 % kaikista liikenteen päästöistä onkin tieliikennepäästöjä. Oulussa liikkumisen päästöt olivat vuonna 2022 noin 1,7 t CO2-ekv asukasta kohden. Näistä henkilöautoliikenteen asukaskohtaisia päästöjä oli 0,97 t. Traficomin henkilöliikennetutkimuksen mukaan työmatkan mediaanipituus Oulussa oli vuonna 2021 5,8 kilometriä. Mediaanipituus kuvaa työmatkojen pituutta keskipituutta paremmin, sillä suhteellisen vähäinenkin määrä erityisen pitkiä työmatkoja kasvattaa keskiarvoa mutta ei mediaania.  

Mikäli työmatkat kuljetaan auton sijasta pyörällä, voidaan välttää päästöjen syntyminen työmatkaliikenteessä edistäen samalla ihmisten liikkuvuutta ja terveyttä. Oulussa työmatkoja pyöräillään myös kaupungin rajojen ulkopuolisilta paikkakunnilta. Jos oululainen työntekijä pyöräilee joka toisen työmatkansa, syntyy yhden oululaisen työmatkapyöräilijän mediaanimatkan mukaan työmatkakilometrejä noin 1320 kilometriä vuodessa. Mikäli nämä matkat olisi toteutettu henkilöautolla, olisi syntynyt 185 kg CO2-päästöjä per henkilö. Mikäli töihin pyöräillään 2/3 työpäivien määrästä voidaan välttää jo 247 kg autoilun aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä per henkilö.  

Oulussa on Tilastokeskuksen mukaan noin 95 000 työssäkäyvää henkilöä. Mikäli puolet työssäkäyvistä oululaisista toteuttaisi työmatkansa polkupyörällä, vähenisivät autoilun hiilidioksidipäästöt jo 8,8 kilotonnilla. Vaihtamalla auton kestävään liikkumismuotoon, kuten pyörään, voidaan siis huomattavasti vähentää työmatkojen aikana syntyneitä kasvihuonekaasupäästöjä. 

Hiilidioksidipäästöjen laskennassa hyödynnettiin OpenCO2.netin hiilijalanjälkialustaa (openco2.net), jolla jokainen voi laskea omia päästöjään.

Lähteet

Toimijat ja hankkeet

Jätä kommentti

Voit etsiä loikkia yhdellä tai useammalla hakusanalla. Haku kohdistuu loikkien sisältöön ja metatietoihin, kuten kategorioihin, asiasanoihin ja sijaintiin. Hakemalla esimerkiksi "ilmastoloikka porvoo" löytyvät kaikki Porvoon kaupungista raportoidut ilmastoloikat. You can search for leaps matching one or more terms. The search targets both content and metadata such as categories, keywords, and location. For example, by searching for "climate leap Porvoo" you will find all the climate leaps reported in the city of Porvoo.