Suomalainen yritys GS1 Finland suunnittelee ja toteuttaa erityisesti pienyrityksille suunnatun digitaalisen palvelun, jonka avulla voidaan muun muassa vähentää yritysten materiaalihävikkiä. Palvelu helpottaa tavarantoimittajien ja kaupan välistä kanssakäymistä ja tuo toimitusketjuihin resurssitehokkuutta.
Tehostamalla tilaus-toimitusprosesseja Golli-pilvipalvelu parantaa tuotteiden kiertoa: oikeat tuotteet saadaan nopeasti kauppojen hyllyille, niiden myyntiaika pitenee ja näin myös hävikkiä voidaan pienentää.
Jäljitettävyyttä ja näkyvyyttä yritysten toimintaan
Palvelu sähköistää koko toimitusketjun tilauksesta toimitukseen ja laskutukseen saakka. Toiminnoista kertyy sähköinen arkisto: mihin tuotteita on toimitettu ja millä päiväyksillä. Arkistoon kertyvää tietoa voidaan jatkossa hyödyntää mm. tuotteiden tai toimitusten jäljittämiseen tai toiminnan suunnitteluun.
Tavarantoimittaja käyttää pilvipalvelua verkkoselaimen kautta ja näin käytettävissä on aina palvelun viimeisin versio. Palvelua voi käyttää myös mobiilisti missä päin maailmaa tahansa.
Gollia käyttää jo yli 200 tavarantoimittajaa. Tilaajina mukana ovat esimerkiksi S-ryhmä, Inex Partners, Kesko, Kespro, Wihuri Oy Aarnio, Heinon Tukku ja Meira Nova. Tavarantoimittaja voi käyttää samaa palvelua kaikkien Gollia käyttävien kauppakumppaneidensa kanssa, eikä erillisiä järjestelmiä tarvita.
Vähemmän lavajätettä
Circwaste-hankepilotissa GS1 Finland toteutti Golli-palveluun ominaisuuden, jolla kuormalavojen kiertoa voidaan seurata. Esimerkiksi nyhtökauraa valmistava Gold and Green käyttää kiertäviä ja uudelleenkäytettäviä Encore-lavoja toiminnassaan. Yksi vuokrattava ja kiertävä kuormalava korvaa suhteessa lähes sata kertakäyttöistä kuormalavaa.
Lavoissa olevien tunnisteiden avulla voidaan seurata, missä lavat liikkuvat ja yhdistää lavaan sen päällä kulkeva tuote. Lavojen seurannasta kertyvää dataa voidaan hyödyntää lavojen kierron sekä kuljetusten optimoimiseen.