Iittalan Vintage-palvelussa yhdistyvät kiertotalous, asiakkaan ja brändin erikoislaatuinen suhde sekä kestävä liiketoiminta. Hyllyjen väleissä ihastellaan vanhoja ja uusia astioita, ja jaetaan niin lapsuuden muistoja kuin parhaita kirppisvinkkejäkin.
Iittalan Vintage-palvelu on takaisinostopalvelu, jossa kaikki Iittalan myymälät ottavat vastaan käytettyjä Iittalan ja Arabian astioita. Astiat jaotellaan kolmeen luokkaan: A- ja B-kunnossa olevat päätyvät Vintage-hyllyille, ja Iittala maksaa niistä ostajalle korvauksen. C-luokan astiat eli joko rikkinäiset tai jälleenmyyntikäyttöön liian kuluneet astiat voi tuoda Iittalaan eteenpäin kierrätettäviksi: lasit käytetään lasivillan ja muiden eristemateriaalien valmistukseen ja keramiikka tiilien valmistukseen.
Vintage-palvelu syventää asiakkaan ja Iittalan välistä suhdetta
Noin vuoden toiminnassa olleesta kierrätyspalvelusta on muodostunut tärkeä osa Iittalan brändiä.
Mikä paremmin kertoisi meidän tuotteidemme arvosta kuin se, että ne ovat vielä vanhanakin haluttuja? Tuotteillamme on jälleenmyyntiarvo vielä 20−30 vuoden kuluttua.
Lotta Eskolin, Vintage-palveluvastaava/Fiskars
Parhaimmillaan Vintage-palvelu tuo lisää syvyyttä asiakkaan ja brändin väliseen suhteeseen. Myymälät ovat osana tuotteiden elinkaarta useammassa vaiheessa ja näin tiiviimmin myös asiakkaiden arjessa läsnä. Yksi lautanen tai kahvikuppi saattaa koluta monia Iittala-hyllyjä vuosien saatossa.
Hyllyjen äärellä ihmiset ryhtyvät herkästi myös jutustelemaan keskenään, jakamaan esimerkiksi lapsuudenmuistojaan. ”Siellä on vanhoja tuotteita, jotka herättävät ihmisissä nostalgiaa ja tuovat mieleen muistoja. Näitä meillä oli kesämökillä kun olin lapsi, tai mun mummolla oli tällainen lautanen”, Eskolin kuvailee.
Kierrätyspalvelun avulla ihmisille monesti hyvinkin tärkeiksi muodostuneet astiat saavat arvoisensa uuden elämän.
” Haluamme tehdä ihmisten arjesta ainutkertaista. Monet tuotteistamme liittyvät arjen hetkiin, mutta voivat tehdä niistä hetkistä huomattavasti parempia. Se on se meidän tehtävämme ja tarkoituksemme”, Eskolin selittää.
Kierrättämisestä mahdollisimman helppoa asiakkaille
Eskolin kertoo, että erityistä kiitosta palvelu saa asiakkailtaan sen helppoudesta. Hänen mielestään onkin erityisen tärkeää, että kierrätetyt tuotteet löytyvät samoista myymälöistä kuin uudet.
”Jotta vanhan ostamisesta tulisi valtavirtaa kuluttajalle, pitää kierrätettyjä tuotteita myydä samassa paikassa kuin uusia. Nyt kuluttaja tietää, että jos se haluaa ostaa meiltä Teema-mukin, se saattaa löytyä Vintage-hyllystä, tai sitten se ostetaan uutena”, Eskolin selittää.
Iittalan Vintage-hyllyjä kiertävät monenmoiset kuluttajat: on vanhojen sekä uudempien astioiden keräilijöitä, kanta-asiakkaita tai yhtä tiettyä jo valmistuksesta poistunutta astiaa metsästäviä ostajia.
Eskolin toivoisi myös ensi kertaa omaan kotiin muuttavien nuorten löytävän tiensä Vintage-palveluun.
”Kierrätetyistä tuotteista nuoret voisivat hyvin koota kodin ensimmäisen astiastonsa”, hän ehdottaa.
Tehdyillä päästövähennyksillä kolme kertaa maailman ympäri
Iittala ja Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus ovat tehneet yhteistyössä laskemia siitä, kuinka paljon Vintage-palvelun avulla on säästetty luonnonvaroja ja vältetty hiilidioksidipäästöjä.
”Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen meille tekemän laskelman mukaan säästimme vuoden 2020 alkupuoliskolla noin 69 000 kilogrammaa kiinteitä luonnonvaroja. Säästetty kilomäärä luonnonvaroja painaa enemmän kuin 13 elefanttia! Samalla vältettiin yli 23 000 kg:n hiilidioksidipäästöt. Päästövähennys vastaa yli 150 000 kilometrin ajomatkaa henkilöautolla, eli sillä pääsisi yli kolme kertaa maapallon ympäri.
Lotta Eskolin
Kun Eskolinilta kysytään vinkkejä muille takaisinostopalvelua suunnitteleville yrityksille, hän toteaa:
”Kuluttajat ovat täysin valmiita kierrätetyn tavaran ostoon. Kyse on enää enemmänkin siitä, miten yritykset saavat käytännössä järjestettyä palvelut.”