RePack on suomalainen yritys joka valmistaa uudelleenkäytettäviä postituspakkauksia ja tarjoaa niitä palveluna yrityksille kestävämpänä vaihtoehtona kertakäyttöisille paketeille. RePackin pakkaukset ovat vamistettu kierrätetyistä materiaaleista, ja ovat suunniteltuja kestämään vähintään 20 käyttökertaa. Joillain pakkauksilla käyttökertoja on kertynyt jopa puolisen sataa.
Yritys maksaa RePackin käytöstä, mutta saa kuitenkin rahansa takaisin asiakkaan valitessa toimitustavaksi RePackin. Kun asiakkaan tilaama tuote on vastaanotettu, kirjekuoren kokoiseksi taittuvan paketin voi postittaa veloituksetta mistä päin maailmaa tahansa takaisin RePackille, joka hoitaa sen uudelleenkäytettävään kuntoon.
RePackin palautuksesta asiakas saa hyvityksenä lahjakortin tai alennuskoodin käyttämälleen yritykselle, jolloin malli on taloudellisesti kannattava jokaiselle osapuolelle.
Katso RePackin videolta miltä tuotteen käyttö näyttää käytännössä:
RePack on valmistettu kierrätetyistä ja kestävistä materiaaleista kuten polyeteenistä, polypropeenista tai pahvista, joskus myös käytetyistä mainosbannereista. Asiakas voi palauttaa RePackin myös täysin hajonneena. Tullessaan elinkaarensa loppuun RePack hyödyntää niistä käyttökelpoiset materiaalit uusiin tuotteisiin, kuten reppuihin, ja loput kierrätetään.
Yrityksen teettämien ympäristövaikutuslaskelmien mukaan 20 kertaa käytetty, M-kokoinen RePack tuottaa jopa 80% vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä kuin neitseellisestä muovista (pienitiheyksinen polyeteeni) tai pahvista valmistetut kertakäyttöverrokkinsa. Kertakäyttöisenä RePackillä olisi näitä suuremmat päästöt, mutta jo toisella käyttökerralla kokonaispäästöt ovat pienemmät. Lisäksi pakkausjätettä säästyy 20:llä käyttökerralla arvioituna joko 1.5 kiloa muovia tai 3 kiloa pahvia.
RePackin toimitusjohtajan, Jonne Hellgrenin mukaan toimituksia oli vuonna 2017 kaikenkaikkiaan noin 25 tuhatta.
20:llä uudelleenkäyttökerralla tämä vastaisi vuositasolla 1 250:tä valmistettua RePackiä. RePackin tekemien elinkaarilaskelmien mukaan, kertakäyttöisiin muovipakkauksiin verrattuna hiilidioksidipäästöjä säästyy tällöin vuosittain n. 5 tonnia (pahvipakkauksiin verrattuna 4,2 tonnia), ja muovijätettä säästyy 1,7 tonnia (tai pahvijätettä 3,6 tonnia).
Taloudellisesti toimiva liikemalli – kaikille osapuolille
25 000 RePackiä kustantaisivat €2.90 yksikköhinnalla ja 300€ palvelumaksulla yhdelle yritykselle vuoden aikana €72 800 – alkuinvestointina 100 RePackiä kustantaa vähimmillään €590 (lue lisää palvelumaksuista). Yleisimmin asiakas kuitenkin maksaa RePackistä toimitustapana n. €3.50, jolloin palvelu maksaa itsensä käytännössä takaisin 500 RePack tilauksen jälkeen. Neljän euron hinnalla investointi katetaan jo 273:lla RePack tilauksella. Paketin hinta kattaa kuljetuksen ja palautuksen lisäksi myös tuotteen ympäristövaikutukset.
Joillain yrityksillä RePack-toimitus sisältyy tuotteen ostohintaan kun taas toiset antavat sen veloituksetta tietyn euromäärän ylittäneelle tilaukselle. Jos jokaisen RePackin valinneen asiakkaan arvioitaisiin maksaneen €3.50 sen käytöstä, palvelua hyödyntävä yritys jäisi vuosittain pelkästään kuljetuksista €14 700 euroa voitolle.
Lisäksi yritys voi saada lisämyyntiä kun asiakas lähettää ostoksen jälkeen RePackinsä veloituksetta takaisin postissa, jolloin hän saa hyvityksenä alennuskoodin, jonka voi käyttää missä vaan haluamassaan listatussa RePack-kaupassa. Näistä listaus löytyy täältä. Kupongin ansiosta tapahtuneet jatko-ostokset tuovat yritykselle lisää tuottoa – RePack arvioi että 60% kupongeista lunastetaan. RePack asiakkaiden myös arvioidaan kuluttavan verkkokaupoissa rahallisesti 30% muita enemmän.
Alennuskupongit ovat yleensä prosentuaalisia, useimmiten 10 tai 30%, mutta voivat olla myös euromääräisesti suorana 10€ alennuksena. Esimerkiksi Finlaysonilla on meneillään kokeilu, jossa RePackin postitse palauttaneet asiakkaat saavat normaalin 10% alennuskupongin, kun taas suoraan kauppaan palautettaessa asiakas saakin suuremman 30% alennuksen Finlaysonille.
RePack on nerokas innovaatio ja toivon, että se yleistyisi mahdollisimman moneen verkkokauppaan. Uudelleenkäytettävien pakkausten tulisi tulevaisuudessa olla verkkokaupoissa normi, ei kertakäyttöisten.
Vastuullisuuspäällikkö Elli Ojala, Finlayson
Finlayson on hyödyntänyt RePackiä myös muunlaisissa kampanjoissa. Keväällä 2017 järjestettiin koko Suomen laajuinen vanhojen farkkujen take-back -kampanja. Myymäläpalautusten lisäksi asiakkaat saivat ilmaiseksi tilata verkkokaupasta RePackin, pakata siihen kuluneet farkkunsa, ja lähettää ne ilman kuluja takaisin Finlaysonille. Hyvitykseksi asiakas sai Finlaysonille 30% alennuskupongin. Vanhaa farkkumateriaalia palautui kuukaudessa reilut 11 tonnia, josta uudelleenvalmistettiin muun muassa uusiopyyhkeitä. Lue lisää kampanjasta.
Vielä on kasvun varaa
PostNordin tekemän Verkkokauppa Pohjoismaissa 2018 -tutkimuksen mukaan 46% 18-79 vuotiaista suomalaisista (1,4 miljoonaa henkeä) teki vuonna 2017 verkko-ostoksia kuukausittain. Keskimääräinen kuukausittainen meno henkilöä kohden oli 156€.
Jos jokainen näistä henkilöistä tilaisi kerran kuussa tuotteita, joihin valitsisi toimitustavaksi RePackin, voisi hiilidioksidipäästöjä säästyä vuosittain kertakäyttömuoviin verrattuna noin 3 394 tonnia tai kartonkiin 2 864 tonnia. Jätteen kohdalla vastaavat luvut olisivat kartongin kohdalla noin 2 421 tonnia säästettyä jätettä tai muovin kohdalla 1 161 tonnia.
Lisätietoja:
- RePackin kotisivut: originalrepack.com
- RePackin laskelma ympäristövaikutuksista (englanniksi)