Ravintolakortteli on Oulussa toimiva ravintolaperhe, johon kuuluvat Rauhala ravintola-pâtisserie, Tuba Food & Lounge ja Voimala 1889. Ravintolakorttelin sydämenä toimii ravintoloiden sisäpihalle jäävä Tapahtumatori. Ravintolakortteli sijaitsee Oulun keskustan kupeessa Ainolan puiston vieressä. Toimintaan kuuluvat ruokapalvelut, juhlat ja erilaiset musiikki- ja taidetapahtumat.
Tuba Food & Lounge on eko- ja kierrätyshenkinen kulttuuriravintola. Tuba käyttää paljon luomu-, lähi- ja hävikkiraaka-aineita ja menusta löytyy aina kasvis- ja vegaaniruokaa. Ravintolan sisustus on koottu kierrättäen. Toimintaa kuvaavat kestävän kehityksen arvot, kuten kuluttamisen vähentäminen, kierrättäminen ja uudelleen käyttäminen. Lähes kaikki huonekalut ja astiat ovat kierrätettyjä. Hävikkiraaka-aineita saadaan teollisuuden toimittajilta sekä jonkin verran kaupoilta. Lisäksi oman tuotannon hävikki hyödynnetään mahdollisimman tarkkaan ja tämä huomioidaan toiminnan suunnittelussa.
Hävikki ei ole millään tavalla järkevää eikä alkutuotantoa ja jatkojalostusta kunnioittavaa.
yrittäjä Anne Mikkola
Rauhalassa ja Voimala 1889:ssä on mahdollista tilata kokouspaketteihin täysin vegaaniset tarjoilut. Myös juhlat voi järjestää vegaanisilla tarjoiluilla. Rauhalan leipomon tuotteita on myynnissä Tuba Food & Loungen vitriinissä, ja valikoimassa on aina myös vegaanisia tuotteita.
”Kaikki on lähtenyt siitä vanhakantaisesta ajattelusta, että mitään ei saa heittää turhaan hukkaan”, kertoo yrittäjä Anne Mikkola. ”Hävikki ei ole millään tavalla järkevää eikä alkutuotantoa ja jatkojalostusta kunnioittavaa. Ja juuri kunnioitus raaka-ainetta ja sen eteen tehtyä työtä kohtaan on parasta mahdollista hävikin estoa ja samalla myös vastuullista toimintaa.”
”Kun aloitimme vuonna 2016 näkyvästi ja julkisesti tiedottaen hävikkiraaka-aineiden hyödyntämisen, niin palaute oli alusta asti hyvin myönteinen. Aika oli niin sanotusti kypsä tämän kaltaiselle toiminnalle. Ilmastoystävällisestä ja vastuullisesta toiminnasta oli jo ehditty siihen mennessä riittävästi puhua julkisesti, se auttoi asiakkaita ymmärtämään meidän valitsemaa toimintatapaa”, Anne Mikkola jatkaa.